Tohle nebude článek o průzkumu trhu, SWOT analýze ani technických záležitostech.
Spíš chci nastínit pár kroků, které vás skoro určitě čekají, pokud začínáte podnikat online a přidat pár tipů, ať nemusíte dlouho váhat a bloudit.
Ujasněte si svoje produkty a nabídku
No, možná přeci jen začnu SWOTkou 😉 Znáte svoje silné a slabé stránky? Posilujete ty silné a využíváte je v podnikání? Máte ujasněnou cílovku (vašeho srdcového klienta) a nabídku služeb? Říká vám něco pyramida produktů? Co můžete nabídnout zákazníkovi na začátek a čím můžete navázat? Pořádně se nad tím zamyslete a zkuste vytvořit levnější a následně dražší variantu. Tohle se dá aplikovat na e-shopy (nejdřív prodám náramek a potom celý set šperků na míru) stejně jako na služby (nabízím hodinovou konzultaci a potom balíček, který vyjde lépe a klientovi přinese větší užitek).
Upravte si Facebook
Takže víte, co prodáváte…vědí to i ostatní? Mluvíte o tom, píšete o tom, je to vidět? Nejsilnější sociální sítí stále zůstává Facebook (ač mu instagram šlape na paty, ale vlastně se dají krásně propojit). Proto si svůj osobní profil pěkně upravte, napište do informací, co děláte, doplňte odkaz na web. Pokud web nemáte, založte si alespoň na Facebooku fan page, která bude vaší vizitkou. Toto je moje nejsilnější parketa, ráda vám s tím poradím. Pro začátek si stáhněte můj Facebook checklist, kde uvidíte přehledný seznam všeho, co byste mohly upravit a doplnit.
Udělejte si web
Web není určitě nutné dělat hned, ale počítejte s ním určitě do budoucna. Nebo jak vy se díváte na lidi, od kterých si chcete něco koupit a oni vám řeknou, že web nemají? Určitě zvednete alespoň jedno obočí, ne? O tom, jak jednoduše vytvořit web jsem už psala, ale zkráceně – jsou krásné šablony, které si zvládnete upravit samy nebo si můžete nechat udělat jednoduchý jednostránkový web za pár tisíc (můžu dát doporučení).
Sbírejte kontakty
Protože všechno, co je na Facebooku, patří Facebooku a vy můžete o celou svoji komunitu ze dne na den přijít. Nestává se to často, ale může vám někdo ukrást účet nebo se Facebooku něco znelíbí a blokne vás. Proto mějte v záloze mailovou databázi, to je váš poklad. Začínající podnikatelky tady často narazí – mají nápad na produkt (ať už placený nebo zdarma), ale nemají web. Je to řešitelné vytvořením stránky například přímo v MailerLite. Tím si ošéfujete i GDPR a obchodní podmínky. A prodávat můžete přes SimpleShop. Toto zvládne udělat šikovná virtuální asistentka (opět můžu doporučit).
Vytvořte „freebie“ neboli magnet
Něco hodnotného, co můžete nabídnout zdarma. Respektive výměnou za e-mail. Tímto si vytváříte svou klientelu, marketingově bychom řekli, že zahříváte své publikum. Dejte si na tomto produktu opravdu záležet, ať ukážete, že jste expert ve svém oboru a ať pomůžete vyřešit alespoň jeden problém. Forma je na vás – krátký e-book, checklist jako mám já, video, návod. Přizpůsobte si komunikaci, která vám vyhovuje. A na to navažte psaním newsletterů, ať se svými klienty neztratíte kontakt.
Buďte vidět
Tím se dá shrnout vše výše napsané. Musíte být vidět, musí být jasné, co děláte a nebojte se to pořád opakovat. I proto, že vaše příspěvky na Facebooku vidí jen zlomek lidí. Říká se, že aby od vás někdo nakoupil, musí se s vámi sektat v průměru dvacetkrát. Vidět váš post, vaši nabídku, odkaz na vaši akci. Online svět je rychlý a všichni jsme trochu zahlcení. Určitě to znáte – zaujme vás nějaký kurz nebo seminář, řeknete si „vrátím se k tomu později“, ale většinou se to nestane. Jedním z důvodů může být, že už ani nevíte kdo a v jaké skupině to psal.
Proto dávejte příspěvky na svůj profil, na svou fan page, reagujte ve skupinách, pište blog. Případně dělejte i jiné věci, které vás baví a dávají vám smysl. Jen nepřeceňte své síly a nedávejte si nesmyslné cíle, které s vámi nejsou v souladu.
Ráda vám poradím, kterou síť si vybrat, jakou zvolit strategii příspěvků, jak často přispívat a jaký si v tom udělat systém. Nebudou to obecné poučky, na své klientky se vždy ladím a vymýšlíme tak, aby se v tom cítily dobře. Objednejte si se mnou hodinovou konzultaci. Anebo se můžeme nezávazně potkat na dvacetiminutové seznámení – na rezervaci obojího vás přivede toto tlačítko: